УЗ переходить на самостійне регулювання ціни перевезень у вантажних вагонах

УЗ переходить на самостійне регулювання ціни перевезень у вантажних вагонах
Дата публікації: 01/02/2018

Правління товариства 17 січня 2018 року затвердило процедуру визначення плати за використання власних вагонів Укрзалізниці. Таким чином завершено процес дерегуляції вагонної складової тарифу для парку власних вагонів компанії. Відповідні кроки ПАТ «Укрзалізниця» здійснило на виконання Розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 лютого 2017 року № 64 та наказу Міністерства інфраструктури України від 7 грудня 2017 року № 425 «Про внесення змін до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги». У повному обсязі зміни наберуть чинності з 19 лютого 2018-го року.

Досі ціна на послуги перевезення парком вагонів Укрзалізниці встановлювались державою. Як наслідок, вона була значно нижчою від тієї, що її платять реальні вантажовідправники. Товариство недоотримувало доходи. Різниця між фіксованою та ринковою вартістю вагонів потрапляла до компаній-посередників або провокувала корупційні схеми всередині Укрзалізниці. За оцінками експертів, обсяг цього специфічного ринку може складати до 5-ти млдр грн. на рік.

«Прийняті сьогодні рішення, у першу чергу, дозволять збільшити надходження коштів на розвиток компанії. Ми розраховуємо також, що такий крок унеможливить корупційні схеми в цьому сегменті, у тому числі, з боку наших співробітників», - прокоментував в.о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов. «Ми очікуємо ліквідації штучного дефіциту вагонів та зниження вартості перевезення для кінцевого споживача за рахунок вирівнювання співвідношення попиту та пропозиції вагонів на ринку», - зазначив керівник Укрзалізниці.

Крім того, за його словами, тепер в Україні сформовано інвестиційно привабливі умови для ринку вагонів. Зрозумілі та прогнозовані принципи його функціонування та дохідності дозволять залучити у цей сектор економіки широке коло інвесторів.

Дерегуляція вагонної складової впроваджуватиметься у два етапи. На першому застосовуватиметься формульний розрахунок щоденної оплати за здійснення послуги перевезення у вагонах ПАТ «Укрзалізниця». Він базується на 4 складових: вартість нового вагона на ринку, вартість ремонтів впродовж терміну експлуатації вагона конкретного типу, рентабельність на рівні близько 10 % та дисконтування грошових потоків в часі. Наразі аналогічні механізми використовує більшість залізниць сусідніх країн.

Також, для встановлення об’єктивних цін Укрзалізниця проаналізувала методологію розрахунку ставки плати за використання вагонів в інших країнах та вплив зміни ставки плати за використання власних вагонів компанії на ринок і економіку держави в цілому та для кінцевого споживача. З огляду на це, ставки плати за використання власних вагонів Укрзалізниці будуть нижчими, ніж ринкові. Наприклад, плата за користування піввагоном Укрзалізниці складатиме 542 грн на добу (без ПДВ), зерновозом – 655 грн на добу (без ПДВ), критим вагоном – 570 грн на добу (без ПДВ). Актуалізація цін відбуватиметься не рідше, ніж раз на три місяці.

Прозорість механізму і його побудова на зрозумілих учасникам ринку засадах окупності та відновлюваності основних засобів дає можливість кожному контролювати аргументованість змін ціни. Це дозволить отримати протягом життєвого циклу вагона кошти, яких буде достатнього заміщення його новим вагоном після повного зносу.

На другому етапі впроваджується система щоденних електронних торгів у співпраці з командою «Prozorro. Продажі». Так, на торги виставлятиметься частина порожнього парку. За їх результатами визначатиметься ціна для всього парку вагонів за видами на певну дату. Паралельно, на замовлення Укрзалізниці, одна з компаній великої четвірки складе свій індекс вартості послуг з перевезення.

Дерегуляція вагонної складової тарифу – це черговий крок в реформуванні галузі залізничного транспорту. Він зробить ринок вантажних перевезень прозорим, вільним від корупції, зрозумілим для усіх учасників перевізного процесу і є свідченням клієнтоорієнтованості Укрзалізниці.

 

Джерело: Укрзалізниця